Tuesday, October 28, 2008

Ini Buat Kawan

aku ade kawan
bilangan yang ribuan
tp adakah mereka betul teman
atau sekadar penyedap perasaan
tapi aku yakin, mereka ini lain
bukan satu kertas yg untuk disain
awan itu ada diatas ku
perempuan itu mahukan aku
abang itu memerhati aku
mengapa hati ini bercelaru
memikirkan seorang kawan
memikirkan itu namanya insan
memikirkan laluan serongan
untuk mengelak rindunya perasaan

jam bertik-tok-tik-tok
seorang tua datang mengetok
pintu yg rapuh utk diketuk
hanya sekadar ingin mengetahui
ape yg ada di dalam hati
ape yg terbuku sebalik diri ini
supaya dilepaskan sebelum peperangan
atau jadinya kawan makan kawan
tapi lebih senang dari merawan

puisi ini untuk kawan
bukannya luahan perasaan
ingin aku memberitakan
ape disebalik muke sawan
dalam diam kau tahu
tanpa minta kebenaran ku
tentang setiap apa yg berlaku
dengan menggunakan bermacam ilmu
tapi aku tak kisah
sbb tangisi sedih sudah basah
malah lebih baik dendam pisau yg mahu diasah

kring-kring-kring telefon berbunyi
ini tanda ade satu benda yg menanti
bg mengisi hati yg babi
hmmm, aku penat lelah
malah terlepa sudah
untuk fikir ayat yg sudah
wahai kawan, aku nak cakap
betapa diri kamu itu ditangkap
dengan hati kosong yg tidak lengkap
tambah terima kasih yg diucap

No comments: