Thursday, November 20, 2008


aku kawan
kau pun kawan
tp tak semesti ikhlas utk berteman
tidak aku ambil kisah
tentang diri pengisah
sedangkan belakang parang boleh diasah

aku berkawan
bukan nya beban
bukan nya seekor lipan
yg boleh disepak
utk menyemak
dalam semak
yg kau sendiri tubuhkan
hingga tinggi puncak kayangan
ini saje aku ingin ungkapkan
bahawa aku ini bukan beban

pengemis itu mencari sisa
nelayan itu meyara keluarga
penagih itu memuaskan nafsunya
aku berkawan bukan sbb nama
mereka keluarkan bermacam ragam
aku ini melayan kau punya piagam
jauh nya berbatu hingga ke siam

ini dilapis bahasa
utk mengelak kau memahaminya
aku boleh berkata kata
tp engkau kawan lalu aku tak ingin melakukannya
ini bukan utk kesedaran
ianya keluar dr satu perkataan
ape kau lafazkan
waktu malam kita berpesta kawan

ini bukan terakhir
juga bukan berakhir
aku cuma menulis
ape yg ditulis
bukan mencetak
dari pelbagai otak
mahupun segala kotak
disini, aku meminta
cuba utk kawan seikhlasnya
mungkin beban tambah nya
tp berkawan lah dgn hati terbuka

4 comments:

twinkle_star said...

bia kawan smpai mati..
faham!...
haha~..
;p

lallerr said...

uishh. asal acap dah jadi penulis puisi? hahahah

Rid said...

bapak best ayat you
sestera doe :D

Amers. said...

er.. kau tak rasa kau jiwang dalam bersastera ke.. bulu ketiak aku dah naik.