Monday, April 19, 2010

janji

sesekali aku mengimbas
dari saat aku merangkak ditepi tepi almari aku berpaut
dari saat aku mula untuk langkah pertama dalam hidup
dari saat aku diajar untuk bertutur
dari saat di situ mula aku berlajar mencarut

aku mula memandang ke langit pabila aku dilahirkan
aku diazankan bermaksud aku berjanji untuk menjadi lelaki budiman
dibersihkan aku daripada darah darah yang mengalir di tubuhku
dibalutnya aku dengan kain putih bagi menerangi raut wajahku
dari situ aku bermula dengan tidak membuat perkara dosa
malah setiap daripada pergerakan aku, ditambah pahala

ya kini aku sudah dewasa
sudah pun aku melangkaui usia remaja
berjinak jinak aku untuk belajar erti kehidupan
berlari lari anak kecil aku untuk maju kehadapan

saat aku tahu segalanya
sudah tahu aku erti kehidupan di dunia
aku perlahan lahan melupakan siapa yang berkeringat tenaga melahirkan
aku pergi bersama kawan
aku hidup bersama teman
sedangkan dirumah, ibu teresak esak menangis terkenangkan aku lalu memikirkan
adakah ini satu pembalasan?
adakah ini yang ibu ku dapat setelah lahirkan aku dibumi yang nyata
setelah membesarkan aku dengan belaian manja
setelah memerah tenaga untuk mencari sesuap nasi untuk terus bertenaga
setelah membesarkan aku dengan sebuah nama
tetapi aku menderhaka kepadanya

ya, aku tahu ianya adalah perkara paling berdosa
perkara yang tanggang lakukan kepada ibunya
perkara yang menjadi satu sia sia untuk aku kenangkannya
perkara yang sumpah anak derhaka
tetapi itu semua cerita dulu
kini sudah tiba saat aku untuk buka buku baru
tulis segala yang tidak mengecilkan hati ibu
lahirkan semula kepercayaan dari ibu
gembirakan semula seolah olah tidak pernah aku lukakan hati ibu

aku berjanji
akan aku mencuba tidak lagi menyakiti
hati dan perasaan orang yang aku sakiti
dengan berubah sepenuh dan seikhlas hati

No comments: